جستجو

وارد بحث هوشمند سازی ساختمان که شوید به عنوان یکی از اولین و داغ ترین بحث های این حوزه با بحث پروتکل های هوشمند سازی مواجه می شوید. اولین گام برای وارد شدن به دنیای هوشمند سازی ساختمان ها آشنایی با پروتکل های هوشمند سازی ساختمان است که در واقع نوعی زبان مشترک بین تجهیزات هوشمند جهت برقراری ارتباط است. در این مطلب قصد داریم چالش های ذهنی شما پیرامون این پروتکل ها را برطرف کنیم تا جای هیچ نقطه ابهامی برایتان باقی نماند.

 

جهت دریافت خدمات هوشمند سازی منزل در تبریز توسط تیم حرفه ای ام اچ کنترل با شماره های سایت تماس بگیرید یا برای ما در واتس پیام خود را ارسال کنید.

انواع پروتکل های هوشمند سازی ساختمان ها
  • پروتکل های مبتنی بر سیم کشی
پروتکل KNX اولین مورد پروتکل های هوشمند سازی ساختمان

به دور از هر گونه تعصب می توان پروتکل KNX را معروف ترین و بهترین پروتکل هوشمند سازی ساختمان دانست که در دسته پروتکل های مبتنی بر سیم کشی قرار دارد. تمرکز اصلی این پروتکل ایمنی و بهینه سازی انرژی است. از پروتکل هوشمند سازی KNX زمانی استفاده می شود که همزمان با ساخت خانه یا ویلا قصد هوشمند سازی داشته باشیم. این پروتکل بر اساس استانداردهای بین المللی طراحی شده و قابل سفارشی سازی است.

پروتکل UPB یکی دیگر از پروتکل های هوشمند سازی ساختمان

این پروتکل نیز مبتنی بر سیم کشی است. عدم تداخل سیگنالی و قابلیت ارتباط دوطرفه از ویژگی های مثبت این پروتکل می باشد. تجهیزات هوشمند تحت این پروتکل توسط کنترلر مرکزی به هم اتصال داده می شود. هر چند که پروتکل UPB قدمت بالایی دارد اما بسیاری از برندهای معتبر از آن پشتیبانی نمی کنند. از باگ های اصلی این پروتکل ایجاد محدودیت در ارتقای تجهیزات هوشمند است.

پروتکل X10 نوعی از پروتکل های هوشمند سازی ساختمان

پروتکل مبتنی بر سیم کشی X10 از جمله معروف ترین پروتکل های این حوزه است که البته در حال منسوخ شدن می باشد. ارسال سیگنال ها در این پروتکل بستر سیم کشی برق رخ می دهد و خبری از تداخل سیگنال نیست. با این حال بروز اختلال توسط تجهیزات الکتریکی در این پروتکل دور از تصور نیست. تجهیزاتی که تحت پروتکل X10 کار می کنند قدیمی هستند و نرخ داده پشتیبانی شده را می توان در این پروتکل ضعیف ارزیابی کرد. پروتکل X10 شیوه نصب و راه اندازی ساده ای دارد و قادر به پشتیبانی از تعداد بالایی از دستگاه ها در یک خط برق واحد است.

جهت دریافت خدمات هوشمند سازی منزل در کرج توسط تیم حرفه ای ام اچ کنترل با شماره های سایت تماس بگیرید یا برای ما در واتس پیام خود را ارسال کنید.

پروتکل PLC-BUS نوعی دیگر از پروتکل های هوشمند سازی ساختمان

این پروتکل به اندازه پروتکل X10 قدمت دارد اما استفاده از آن به گستردگی پروتکل X10 نیست. این پروتکل بر خلاف پروتکل X10 دارای ارتباط دوطرفه می باشد و از سرعت بالایی بهره مند است. بهره مندی از قابلیت اطمینان و انعطاف پذیری در کنار اقتصادی بودن و پرسرعت بودن از مزایای این پروتکل می باشد. با این حال دقت داشته باشید که در پروتکل PLC تنها قابلیت اجرای یک برنامه در زمان واحد وجود دارد. از طرفی به محض راه اندازی سیستم برق این پروتکل فعال می شود که می تواند تا حدی خطرناک باشد.

  • پروتکل های مبتنی بر شیوه وایرلس
پروتکل Zigbee 

پروتکل Zigbee یکی از پروتکل هایی است که تعداد زیادی از دستگاه های هوشمند دارای سازگاری با آن هستند. بیش از 1200 دستگاه تحت پوشش این پروتکل می باشند. این پروتکل دارای مصرف برق بهینه ای می باشد و امنیت بالایی را رقم می زند. برندهایی چون سامسونگ و شیائومی عمده تجهیزات خود را سازگار با این پروتکل طراحی می کنند. این پروتکل برای تجهیزات کم مصر با پهنای باند کم مناسب بوده و قادر به پشتیبانی از 65000 نود در شبکه به منظور گسترش دامنه انتقال داده می باشد.

پروتکل Z-Wave

 در پروتکل Z-Wave از سیگنال های رادیویی استفاده می شود. تجهیزات سازگار با این پروتکل فارغ از نوع برند و شیوه برنامه نویسی قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر هستند. محدودیت در تعداد تجهیزات قابل اتصال به یکدیگر در این پروتکل پر رنگ تر از سایر پروتکل ها می باشد. پروتکل Z-Wave انتخاب مناسبی برای ساختمان های مسکونی و کسب و کارهای کوچک می باشد. با این حال مصرف باتری در این پروتکل نسبت به سایر فناوری ها بیشتر است.

پروتکل Wi-Fi نوعی از پروتکل های هوشمند سازی ساختمان

ساده ترین شیوه برای راه اندازی خانه هوشمند استفاده از پروتکل وایفای است. در این پروتکل از تجهیزات IoT استفاده می شود. نصب سریع و ساده و ارزان از ویژگی های مثبت این پروتکل می باشد. با این حال ممکن است مواردی چون تداخل سیگنال با دستگاه های مجاور و محدودیت در تعداد دستگاه ها به دلیل ضعیف بودن روتر شما را اذیت کند. این پروتکل از شبکه مش پشتیبانی نمی کند و مصرف انرژی آن ده ها برابر بیشتر از سایر پروتکل های بی سیم می باشد.

پروتکل بلوتوث یکی دیگر از پروتکل های هوشمند سازی ساختمان

پروتکل دارای کمترین دامنه و پهنای باند برای ارسال داده و اطلاعات می باشد. در واقع دامنه تحت پوشش این پروتکل تقریبا تا ده متر است. مصرف انرژی به میزان بسیار کم، قابلیت سازگاری با تجهیزات مختلف و اقتصادی بودن و عدم ایجاد تداخل سیگنالی از مزایای بهره گیری از این پروتکل می باشد. عبور سیگنال از دیوارها نیز یک مزیت است با این حال می تواند همزمان یک نقطه ضعف باشد چرا که امنیت را کاهش می دهد.

جهت دریافت خدمات هوشمند سازی منزل در تهران توسط تیم حرفه ای ام اچ کنترل با شماره های سایت تماس بگیرید یا برای ما در واتس پیام خود را ارسال کنید.

تمام متخصصین و کارشناسانی که در حوزه هوشمند سازی مجموعه ام اچ کنترل فعالیت می کنند باید با پروتکل های هوشمند سازی ساختمان آشنایی داشته باشند. این پروتکل ها زبان مشترک بین تجهیزات هستند و به واسطه مزایا و معایبی که دارند می توانند در شرایط خاص بر دیگری ارجح باشند. پروتکل های هوشمند سازی ساختمان.

ثبت ديدگاه

خانه هوشمند ام اچ  کنترل، شرکت فعال در حوزه هوشمند سازی ساختمان است. انجام صفر تا صد هوشمند سازی،  فروش تجهیزات هوشمند و آموزش از فعالیت های این شرکت بزرگ و بنیانگذار هوشمندسازی در ایران می باشد.

کرج، سه راه گوهردشت، بین یاسر سوم و چهارم، خانه هوشمند ام اچ

خانه هوشمند ام اچ  کنترل، شرکت فعال در حوزه هوشمند سازی ساختمان است. انجام صفر تا صد هوشمند سازی،  فروش تجهیزات هوشمند و آموزش از فعالیت های این شرکت بزرگ و بنیانگذار هوشمندسازی در ایران می باشد.

کرج، سه راه گوهردشت، بین یاسر سوم و چهارم، خانه هوشمند ام اچ

اولین و بزرگترین طراح و تولید کننده سیستم های هوشمند ِ ساختمان

بیایید فردا را اختراع کنیم نه اینکه نگران اتفاقات دیروز باشیم. “استیوجابز”